Måling af mærkeværdi BVI

Hvad er et stærkt brand? Og hvorfor overhovedet bruge ressourcer på at måle værdien af et brand? Svaret er enkelt: Stærke brands gør det muligt at tage en højere pris end for produkter med lignende kvalitet og produktfordele. Men hvordan måles værdien af et mærke eller brand equity som det også kaldes? Vi har i mange år brugt vores markedskort til at måle et brands værdi og konkurrencestyrke ved hjælp af parametre som kendskab, prøvegrad, præferencegrad, osv. Men en del af vore kunder har imidlertid givet udtryk for, at supplere markedskortet med mere bløde parameter, da det er blevet accepteret og kendt at brand equity ikke kun måles ved kendskab, prøvegrad, osv. Resultatet er et helt nyt modelapparat – BVI, der er inspireret af anerkendte teoretikere inden for branding. Modellen kan ved hjælp af få parametre måle og indkapsle værdien af et mærke. Undersøgelsen gennemføres på produktvariant-niveau eller overordnet mærkeniveau og der måles bl.a. på parametre som kendskab/prøvegrad, unikness, kvalitet, anseelse, merpris, loyalitet og værdi-relevans (kontakt os for indblik i præcis model). Endvidere kan de samme informationer indhentes om konkurrenternes produkter og benchmarkes op imod kategorien som helhed. Værdien af et brand indekseres, således at det kan sammenlignes med brands på tværs af brancher og produktområder, såvel som inden for en produktkategori. F.eks. er Ajax’ brand equity større eller mindre end Den Gamle Fabriks?

Der er lukket for kommentarer.