Fokusgruppe

Første gang man oplever en fokusgruppe, bliver man slået af den overvældende mængde af input og læring, der kommer ud af at lade forbrugerne diskuttere et emne. Man introducerer et emne, og så kan man ellers bare lytte og lære. Metoden er derfor særligt egnet, når nye produktmuligheder skal opdages og/eller udvikles. I forbindelse med denne proces kan virksomheden få et kvalificeret input. Spørgsmål virksomheder typisk kan tænke sig at få besvaret i denne fase af produktudviklingsprocessen er:

- Findes der mulige produkt-idéer, der som følge af særlig produktionsteknik, forbrugssituation, forbrugerbehov eller mærkeidentitet kunne lanceres under virksomhedens nuværende mærke? (line- og brandekstensions)

- Hvordan er forbrugernes oplevelse af mulige produkt- eller koncept-idéer?

- Hvilke fordele eller ulemper omkring produktet bør man være opmærksom på i forbindelse med det videre arbejde med produkt- eller koncept idéer?

- Hvilke koncepter kan eller vil kunne bruges i forbindelse med en konkret produkt idé?

Der er lukket for kommentarer.